She worked hard for the money

Nu är klockan 19.27. Har fortfarande inte hunnit läsa DV. Beräknad launch för DV-läsning: Tre timmar, kanske mer. Kanske så sent som på tåget till hemstaden...vilket går 17.50. Ööööööken!


Aj då

Aj då, här sitter jag och jobbar med att skriva ut en intervju för skolan och så dimper nya DV ner i lådan. Klockan ett ska jag vara på redaktionen och klockan tre har jag en intervju nere på Söder. Ska absolut ha läst den innan dess, annars blir jag ledsen i ögonen. Bäst att skynda sig alltså!

Att göra en pudel-frisyr

Det är onekligen inte bara otroligt roligt utan också galet lyxigt att vara praktikant. Var på frukostmöte hos L'oréal i morse och knatade tillbaka till kontoret med två body lotions, två brun-utan-sol (varav en på sprayflaska) en duschscrubb, fyra läppglans och två mascaror. Är speciellt nyfiken på deras nya bodylotion med progressiv brun utan sol och den på spray. Det blir nog en hemma-spa-kväll vad det lider. Och när jag hinner. Lyx lyx lyx!

På tal om lider så är mitt hår inte toppform. Särskilt inte idag. Dels behövs det lite nya slingor desperately, dels är det en pudel. Har aldrig varit så förtjust i pudlar, än mindre i pudelfrillor. Lite lockigt, lite vågigt och mycket strävt och lika glanslöst. Inte ens ett diadem har lyckats råda bot på eländet, istället har min utväxande lugg antagit formen av en ankstjärt. Fågelinfluensan kan tydligen visst smitta människor. Åtminstone luggar.

Nu är det mera jobb som väntar, timmarna räcker inte till!

Dagens bästa: Den annalkande hemma-spa-kvällen som börjar ta form i mina tankar. Mys!
Dagens sämsta: Ankstjärt i pannan.

Kärringutvägen

När jag var yngre jobbade jag ett tag på ett telemarketing-företag som sålde och förlängde mobilabonnemang. Det var rätt mycket fuffens bland mina jobbkompisar, om vi säger så. Det lovades nya mobiler till höger och vänster, lägre minutpriser och garanterad täckning - allting som bara var båg. Det där var ingenting för mig. Lyckades sälja mycket få abonnemang på att vara ärlig och blev snabbt förflyttad till kundtjänst istället där det blev min uppgift att försöka reda ut mina kollegers lögner om garanterad täckning på Kebnekajse med en lur som kostade tretusen och inte noll kronor som de blivit lovade.

Eftersom jag vet hur tufft det är att jobba inom telemarketing har jag därför alltid varit vänlig och tålmodig när de nervösa ungdomarna ringt hem på kvällarna för att sälja sockor och bredbandstelefoni och upplevelseutflykter. Åtminstone fram tills nu. Eftersom jag börjar bli gammal och som en följd av det mer gnällig så börjar det kännas otroligt enerverande att lyssna på falska, glada röster som med flirtiga tonfall försöker bli kompis över luren och sälja saker.
-Hej Therése! ropar rösten. Vill du ha en gratis telefon och ringa gratis och allting är gratis?
-Nej tack, svarar jag, har redan ett abonnemang som är jag nöjd med. Och bindningstid kvar.
-Men Therése! storknar rösten, vill du inte tjäna pengar? Vill du betala mer än vad du borde?
-Tack, säger jag tålmodigt, jag är nöjd. Men ha en trevlig kväll.
Och då brukar de ge med sig.

Sen idag kom samtalet som får mig att vilja välja kärring-utvägen och ansluta mig till
Nix.
-Heeej Therése! ropade en röst. Jag söker D!
-Han är inte hemma men försök efter sju, svarade jag tålmodigt.
-Är du sambo med D? ville rösten veta.
-Mmm, sa jag.
-Åååå! kluckade rösten i telefonen, en sån tur du har!
-Ja, jo...
-Vill du kanske köpa en present till D och göra honom lycklig? För bara -
-Nej tack, avbröt jag, du får ringa ikväll istället.
-Vill du inte köpa en present till D?
-Nej, inte just nu, svarade jag.
-Vad SNÅL du är! skrek rösten.

Har tyvärr ingen spännande avslutning på detta samtal att komma med eftersom jag lade på luren. Direkt. Också det en kärring-utväg. Innan jag vet ordet av står jag väl och smygkikar genom titthålet på mina grannar och låtsas att jag inte är hemma när det ringer på dörren och andra luriga knep. Man är bara så gammal som man känner sig, heter det ju. I såna fall måste jag vara lastgammal. Gökur, de är väl rätt fina egentligen?

Stilett-klackad

Nej det här har jag egentligen inte tid med. Tre artiklar att skriva, hundra miljoner människor att intervjua och alldeles för få timmar att bota sin skrivkramp på. Varför kan det inte vara lika lätt att författa journalistiska alster som det är att babbla ur sig i bloggen? Och varför börjar jag helt plötsligt få värsta prestationsångesten när det har gått så himla bra hittills? Fattar ingenting. Det måste fattas vitaminer i mig eller nåt.

Helgen var bra men som vanligt alldeles, alldeles för kort. Kallt också i Skåne men mindre snö och framför allt fler små blommor i rabatterna! Klarade mig alldeles utmärkt på festen. Minst fyra andra wraps, lika många kuvertväskor och flera sidenband i midjan. Inget skoskav men däremot en stilettklack på foten. Det gjorde mindre ont när jag såg hur snygga pumpsen i fråga var. Vinröda vintage-drömmar i sammet. Fast visst hade jag hellre beundrat dem på avstånd. Närkontakt att smärtsamma tredje graden är inget att eftersträva.

Nu måste jag iväg och intervjua. Väl hemma måste räkningarna betalas och hundra mail som jag borde skickat igår måste gå iväg.

Och det här måste vara ett av de tråkigaste inlägg jag har skrivit. Ska bättra mig. Tummis!

Dagens bästa: Snön smälter på innergården så våren måste vara på väg.
Dagens sämsta: Hur farao kan en sönderstressad, fattig student få restskatt? Grrr!


Minisemester - igen

Återigen reser jag söderöver över helgen. Tyvärr är det inget Paris the Sequel det är tal om men väl tre dagar i Skåne för en födelsedagsfest. Har packat ner min svarta wrap, min guldiga kuvertväska och de ursöta sandaletterna från Din Sko som jag inte har fått använding för ännu. Räknar inte med varma sommarvindar men det får gärna vara barmark så att man slipper halka omkring. Med tanke på att jag har nya skor blir det kanske ett skoskavande omkring istället?
Nu blir det redaktionen i två timmar till och sen bär det av. SJ here I come!

Dagens bästa: VG på hemtentan. Grattis till mig!
Dagens sämsta: Mitt värdelösa packningssinne. Hur kan min väska väga 8 kg när jag har absolut ingenting i den?

Goody goody!

Oj vad det var roligt på pressfrukosten! Snygga, snygga Botkierväskor, gudomliga sass & bides, Rock & Republics i långa rader, One Teaspoon, Insight, Blue Cult...Hade kunnat stanna där hela förmiddagen men det gjorde jag inte. Sofi Fahrman hade snyggast skor, den lilla Botkierväskan vad var jag helst ville ha. Och i goodybagen låg det en C&C California! Gulliga Kicki Norman gav mig sin så en lycklig praktikant vandrade hem med en i gult och en i grönt.

Dagens bästa: Le Goodybag! Och jobb på redaktionen så klart.
Dagens sämsta: Isiga gator.

Jeans och vår på önskelistan

Vilken kall, kall dag! Vårdagjämning pyttsan, det var snöstorm hela eftermiddagen. Fick byta shortsen mot ett par Seven Pink A Pocket, som jag inte alls kände för. Sen av med skepparjackan, på med dunjackan och sen ut i snöstormen igen. Vill ha vår nuuuu!

Imorgon ska jag på pressvisning/frukost och titta på jeans från bland annat sass & bide, Rock & Republic och Chip and Pepper men kan nog tyvärr inte räkna med någon goodybag! Modegudarna ska veta att jag behöver ett par nya jeans.

Fick förresten skicka tillbaka de svarta cityshortsen från H&M - de kändes för tajta över benen. Bä! Åttiotalet är över och även cykelshorts-eran. Nu blir det att jaga ute i affärerna i stället - tillsammans med alla andra.


Post Partum Paris Depression

Nu är jag tillbaka. Eller snarare, jag var här redan i förrgår. Och Stockholm var lika kallt som jag lämnade det. Här gick raringen och jag omkring och halvgnällde om att det inte var så varmt i Paris som vi hade velat (runt 10 grader) och sen när vi landade i Sverige igen insåg vi att vi hade varit galet ungrateful.

I måndags led jag av seriös PPPS - Post Partum Paris Despression. Hade tre underbara dagar och solen sken nonstop från en klarblå himmel. Vi drack mocha frappachinos på Starbucks, åt chokladiga macarons, spanade på Mona Lisa, shoppade i Marais och på Rue de Rivoli...Har ingen direkt lust att hänga i Stockholm just nu så det är nog bäst att börja planera och spara till nästa resa!

Idag har jag spenderat förmiddagen på redaktionen och har fått en galet spännade och rolig person att intervjua inför premiären. Nämner inga namn men på Melodifestivalen ville han att vi skulle sjunga för honom med gloriösa stämmor. Men, som sagt, jag nämner inga
namn! :)

Nu är det snart dags för en intervju med en riksdagskvinna och sen blir det seminarium på skolan innan det blir en stor kopp gott på Espresso House. Busy busy busy!

Dagens bästa: Förmiddagen på redaktionen. Hittills.
Dagens sämsta: Alla mina bra jeans är i tvättkorgen och det är galet kallt med mina shorts. Brrrr!

Paris!

Hej hej,  nu tar jag semester från bloggen till på måndag och lägger istället hela min uppmärksamhet på Paris. Så när du läser det här äter jag antingen marcarons, sörplar venti mocha frapps, äter musslor och ost en masse och njuter av vårsolen!


26807-49

Golden God of Journalism

Första dagen på redaktionen och festen som följde efteråt var mycket händelserik och rolig. En medarbetare fick på stöten för att han kallade Jan Guillou the golden god of journalism. Vi var några stycken som inte kunde nicka med i bifall. Ganska många, faktiskt. Det blev en hel del goda drinkar och en massa skvaller från tidningsbranschen. Riktigt riktigt roligt!

Tyvärr är jag segare idag än vad jag hade planerat. Två kaffe utan mjölk (argh!) och tre Polarbröd har inte heller done the trick. Nu har jag drygt tre timmar på mig att få tag i ledamöter och statsråd för att prata om en motion i kommunfullmäktige. Ja, jag tycker att det är exakt lika spännande som det låter. Skulle mycket hellre läsa nya Cosmo men det får vänta.

Ikväll ska jag packa till Paris! Vädret i helgen ska bli 9-11 grader och uppehåll, vilket duger fint för mig. Hade i och för sig inte gråtit av ilska om det hade varit 18 grader och sol som för två år sedan. Blir alltså ingen trench och ballerinas utan jeans och stövlar, kanske ett par shorts. Och ett par stora, svarta solglasögon! Andra halvan av väskan lämnar jag tom. Oui, tänker försöka shoppa livet av mig.

Dagens bästa: Just nu är jag glad över att det är plusgrader ute.
Dagens sämsta: Min varannan-vatten fungerade inte riktigt hela vägen. Och det känns.

Jobb!

Ska alldeles strax kila iväg till första dagen på redaktionen! Eftersom snön vägrar lämna Stockholm har jag helt sonika valt att ignorera den och ha på mig shorts idag (att jag har dubbla sockor i stövlarna behöver ju ingen veta). Ikväll är det lanseringsfest med bubbel och mingel, blir nog roligt!

En prima blogg till

Eftersom Linda har tipsat om min blogg och kallat den prima - tack! - så måste jag ju givetvis tipsa tillbaka. Linda K - en 34-årings liv och lustar är välskriven och otroligt rolig att läsa, plus att hon har en garderob to die for. Missa inte!

Vit månad

Många modebloggare, bland annat Linda K, har en vit månad nu under mars. Klarspråk: de ska inte shoppa upp sina pengar på våriga kläder och finiga accessoarer. Har också haft en vit månad, så klapp på axeln för mig. Å andra sidan har den varit galet ofrivillig. If I was a rich girl skulle jag aldrig mer äta tråkig blandpasta till lunch. Och köpa Acne hep i alla tvättar.

Idag ska jag gräva i kommunens papper. Inte heller det frivilligt.

Dagens bästa: En dag kvar till första dagen på redaktionen!
Dagens sämsta: Vädret. Som alltid.

Kall kallare kallast

Gud vad jag är trött på att frysa! Det är iskallt i skolan, det är iskallt ute (duh!) och det är iskallt i lägenheten. Har fördruckit mig på té och burit halsdukar och färgglada scarves till förbannelse. Det får vara nog nu.
Det går inte att vara fashionabel och varm samtidigt, åtminstone inte när man helst av allt vill bränna sina nedgågna stövlar på bål och kasta iväg mössan så långt man bara orkar. Inte ens i Paris är det lika varmt som det brukar. Och jag börjar bli lika gnällig och sur och frusen som en gammal kärring. Tittar man noga i spegeln kan man se missnöjda rynkor kring munnen. Fast då får man verkligen, verkligen kisa.

Dagens bästa: Fyra dagar kvar till Paris, mon cher...eh, cherie? Parle vooo anglä si vooo plää?
Dagens sämsta: Smältande snö mitt i planeten. Igen.

Lägenhet where art thou?

Att leta lägenhet är ett evigt meck. De är för dyra, för små eller för fula. Idag har vi åkt tunnelbana kors och tvärs för att kika på fyra stycken. Den första låg i en hus vars fasad var täckt av läskigt klotter. Den andra hade ett otäckt badrum. Tänk dig att duscha i Medusas källare. Otäckt, eller hur? Den tredje hade  gammal skräcködle-inredning. Sammetskudar, Karl den Tolfte på väggen och keramik så långt ögat kunde nå. Den fjärde och sista hade ett egen-händigt inlagt golv som knakade. Med trettio personer roterandes runt  på 50 kvadramatmeter blev det ett evigt golvbrus.
- Knak knak, sa golvet.
- Det är en stabil förening, sa visningsvärden.
- Va? ropade spekulanterna.
- Knak knak KNAK!

Vad vi egentligen vill ha är förstås en tvåa på 60 kvadrat i Vasastan. Högt i tak, vita väggar, fräscht kök, snyggt badrum, spröjsade fönster och fungerande kakelugn. Kalaset ska helst kosta max två miljoner. Efter ett halvårs letande börjar vi förstå att det kanske inte är så lätt som det låter.

Dagens bästa: Vem visste att McFeast med fiberrikt bröd kunde vara så gott?
Dagens sämsta: Har hört rykten om att det är + 2 grader i Paris. Hur sjutton har vädergudarna tänkt sig att jag ska få fransk solbränna i det klimatet?

Vips så har du en slips

Så var det konstaterat. Jag har en to-do-list som är längre än en slips. Slår vad om att den säkert går ett halvt varv runt jorden. Ok då, men åtminstone runt kvarteret. Läste i DN om människor som inte kan sova mer än tre timmar per natt. Inte för att jag är avundsjuk men det vore rätt sweet om jag kunde klara mig på det fram till den 17:e också.

Vill allra helst förstås att det ska bli vår så att man kan springa ut i sina ballerinas och sin trench och vifta med en ny väska. Den där från Svenskt Tenn är faktiskt galet fin...Om man skulle försöka börja spara...

26807-48



Got milk?

Jag är en sån där som inte klarar av någonting utan mjölk i. Te utan mjölk? Urk. Choklad gjord på vatten? Skulle hellre dö av törst. Kaffe utan mjölk? Glider ner endast i nödfall, inte minst när jag leker väluppfostrad gäst. Flingor utan mjölk? Knaster knaster.

Få saker kan få mig på så dåligt humör på morgonen som när jag upptäcker att mjölken är slut. I det här hushållet är det dessutom bara jag som dricker det, så jag har ingen annan att bli arg på än mig själv.

Suck. Så nu sitter jag här, en äcklig men ack så nödvändig kaffe utan mjölk senare, och är sur. Dricker te utan mjölk samtidigt, för jag är skrovlig i halsen och det är kallt ute.

Vilket parti föreslår att mjölk ska levereras i glasflaskor på morgonen som förr i tiden? Ni har iallafall min röst.

Dagens bästa: För tidigt att säga men det ska bli roligt att ha möte på redaktionen!
Dagens sämsta: Gissa tre gånger.

It's in the bag!

It's in the bag! Det är i väskan, haha! Jag har min expert-intervju på datorn och dagen är räddad. Hej sovmorgon torsdag, adjö blodtryck och nervöst jakt på Google! Ikväll blir det öl och mat på O'Learys och nån fet match på storbildsskärmarna. Imorgon ska jag på möte med min redaktionschef. Kanske blir det en sneak peak på byline-bilden också. Källor säger att den är bra. Vi får väl se!

Deadlinen är dödligt nära

Försöker att inte få panik, men det går dåligt. Igår var hela världen på sportlov, idag firar alla de experter som jag vill ha tag i Internationella Kvinnodagen. Och visst sjutton ska den firas, men räcker det inte med en halv dags festande? Så att man kan svara i telefon eller på mail på eftermiddagen?
Vill inte byta ämne men måste kanske. 26 timmar kvar till deadline och det ser inte bra ut.

Dagens bästa: Nya kuddar till sovrummet. Tack Posten!
Dagens sämsta: Inga experter i sikte. Har kontakat alla som finns och ingen svarar. Panik. Ökande blodtryck. Ka-bom ka-bom ka-bom!

Tråk Dog

Top Dog på TV 3 är lika långtråkigt som förra veckan. Enda behållningen är de uppblåsta mattarna och hussarna som tror att deras voffsingar är Guds gåva till, tja vem som helst. En är fortfarande too good to be true. Som en fusknolla fast en dokusåpafusknolla? Har upptäckt att en av jyckarna dessutom heter Milton, som ju min snutt-to-be kommer att heta. Undrar om det fungerar som argument i den eviga vi-ska-ha-hund-diskussionen?
- Jag vill ha en hund!
- Det vill inte jag!
- Den ska heta Milton!
- Det låter som Paris Hilton!
- En hund i Top Dog heter Milton!
- ...

Kanske inte.
Vid närmare koll är det Daphne Léon från Paradise Hotel som döpt sin hund till Milton. Ska inte ta upp det här i diskussionen. In fact, ska ligga galet lågt. Annars blir det bye bye Milton.


26807-47

Svara då

Gaah, är hela världen på sportlov? Har jagat experter hela dagen men ingen är nåbar. "Var aggressiv" säger de på utbildningen och uppmuntrar oss att luska fram hemnummer så att vi kan störa mitt i maten.
-"Hej, vill du svara på några frågor nu när jag ringer dig på ditt privata nummer och klockan är mycket och du har precis lagat kvällsmat? Det tar ungefär en halvtimme".
Fet chans.
Gud nåde den som ringer mig mitt i Desperate Housewives.

Dagens bästa: Sol!
Dagens sämsta: Det sägs att man kan nå vem som helst i världen inom sju telefonsamtal. Det underlättar ju om folk svarar också.


Snart ny blogg

Ni får ha lite tålamod med mig idag, uppdaterar bloggen med nytt utseende samtidigt som jag pluggar och bokar intervjuer. Den kommer alltså att se lite konstig ut till och från under dagen. Skulle gärna leka i html mest hela tiden men eftersom jag tyvärr inte har sportlov och kan göra som jag vill så får det bli lite i taget. Att jag sov till 10 - fastän jag satt klockan på 8 - ser jag som ett lagom uppror. Nu är det dags för tisdagsbrunch!


Ebba är inte ytligast i stan

Innan klockan ens hunnit bli nio imorse var jag störtförbannad. Nej, jag hade inte försovit mig och att det alltid är snöstorm utanför fönstret har jag också - om än motvilligt - förlikat mig med.
Det var morgonsoffan i tv som fick mig att se rött. Ebba von Sydow var på plats för att kommentera klänningarna på Oscarsgalan.
Då det är dags för Ebba sätter sig den manlige, gammalmodige och stofiliske programledaren/journalisten i morgonsoffan sig upp och utbrister:
-Jaha Ebba, då är det du som får prata om det ytliga idag.
Det var, enligt Ebba, mycket vintage och draperingar och tråkigt svart. Fine. När hon är klar med en lagom lång analys så här på morgonen vänder sig viktigpettern till en annan äldre man i soffan och säger:
- Å du rå, tycker du att man måste prata om vad skådespelarna har på sig. Är det inte viktigare att koncentrera sig på själva filmen?

Urk. Jag blir så trött på gamla, manliga journalister som anser att mode och annat som de anser bara tilltalar kvinnor är ytligt. Det sorgliga är dessutom att de allihopa tror att de är roliga när de brer på med sina manschauvinistiska fasoner. Men det är varken särskilt originellt eller kul. Comprende?

Skulle vilja fråga dig, du manlige journalist från krita-perioden, vad du tycker om sport och bilar? Är det verkligen nödvändigt att prata om Foppas skador? Det är väl ändå matchen som räknas? Eller är det viktigt att snacka om vilka fälgar du har valt att hotta upp din Volvo med? Huvudsaken är väl att den rullar?

Ut med fördomsfulla och gammalmodiga gubbar ur morgonsofforna!
(Och nej, det var inte Lasse Bengtsson. Den raringen skulle aldrig hålla på och apa sig så här)

Dagens bästa: Reprisen av Melodifestivalen under lunchen.
Dagens sämsta: Ont i huvudet.

Supermejkad!

Hemma igen - ok har varit det ett bra tag - efter stylingen och plåtningen. Riktigt roligt! Har aldrig poserat framför kameran förut, såg några bilder efteråt och tyckte mest att det såg ut som en lång fågelskrämma-med-storsminkade-ögon-och-trendiga-kläder-som-inte-är-så-bra-på-att-posera-och-armarna-bara-hänger. Men kul ändå! Får lägga ut dem om jag får tag i dem. Annars ligger de nog på nätet inom en snar framtid, på ett annat ställe...

Imorgon blir det adias by Stella McCartney launch på Concept Store med D och sen kommer äntligen älsklingen hem efter en lång vecka i utlandet. Fast innan dess har jag marathon-föreläsning och sen ska jag intervjua en sexolog. Spännande, spännande.

Dagens bästa: Helt klart kvällens fotografering. Iallafall tills kameran hittade mig.
Dagens sämsta: Flagig näsa efter evig kall luft och envis förklyning.


Noll koll

Tillåt mig småle. Eller gapskratta i utter disbelief. Hahaha! Gjorde precis jobbtestet på jobbkoll.se. Efter ett antal mer eller mindre knäppa frågor kom de på att jag skulle passa som - tata! - florist.

Jag tycker att jobbkoll skulle ta sig en ordentlig koll runt om i min lägenhet. Äger just nu hela sju blommor/krukväxter. Tre par kaktusar i köket, varav en mår bra. Den andra ser mjölig ut och den tredje växer liksom neråt och inte uppåt. I vardagsrummet står två kaktus-palm-liknande saker som inte är mina och som jag hjälper tillbaka till livet en gång i veckan (oftast fredagar) då jag kommer ihåg att vattna. I mitt sovrum står en orkidé som jag fått för mig ska komma tillbaka till livet. Att allt är brunt och torrt utom två blad kan väl inte spela någon större roll? I fönstret står en växt som jag tror heter "Väktaren i tornet" och som jag fått av lilla mamma. Den ser hyfsat pigg ut, förutom det faktum att blomman - som jag trodde skulle slå ut inom en snar framtid - fortfarande gömmer sig i bladen. Ett halvår senare.

Så florist? Skulle vara på en blom-självmordsklinik.