Spöken, finns dom?

Är det förresten någon som vet hur man ska göra för att hantera spöken? Ska man tilltala dem och säga något om att det är trist att de är döda men att de gärna får dra vidare eftersom de skräms? Ska man ignorera dem? Eller ska man, som jag, blunda hårt och sova med lampan tänd?

Ska aldrig mer titta på Andarnas makt eller Det okända, klarar ju uppenbarligen inte av det.

U-land

Nu är jag på plats på Kungsholmen. I vår nya lägenhet! Det står flyttkartonger överallt och vi har inget kök än men det känns ändå helt underbart. Vad som saknas är telefon och nät. Och så har vi inte fått några nycklar till vare sig tvättstuga eller källarförråd. Kungsholmen är med andra ord ett mindre u-land just nu. Enda lösningen är att sitta i skolan hela dagarna för att kunna kolla mailen en gång i sekunden. Tyvärr kan man knappast sitta på JMK och fånsurfa - det är liksom inte läge att läsa skvaller när grannarna omkring en pluggar tt-språk eller pressetik. Hoppas att kabelkillen hittar till u-landet snabbt!

Imorgon är det salong på
SalongK.se. Om inte Emma Andersson dyker upp finns chansen (eller risken) att jag måste agera sminkmodell åt Jonas Wramell. Vilket ju inte är helt fel, det blev superfint sist. Tyvärr ska jag inte på nån fest på kvällen utan reafynda en tavla på IKEA. I Skärholmen.

Skulle kanske försöka trycka in en vinträff nånstans iallafall. En bra sminkning får ju inte gå förlorad sådär.

Dagens bästa: Har kommit på en vinkel till mitt bidrag i skoltidningen. Inte en dag försent!
Dagens sämsta: Har sovit jättedåligt. Inte för att låta som en uppskärrad tant  som förtittat sig på "Andarnas makt" men det knäpper konstigt i köket. Och så låter det som om det står nån och flåsar i ett hörn när jag ska sova.



Räkningsångest

Nu ska jag betala räkningar. Ångest över det med.

Läste nånstans att
Jesper Sahlén hade räkningsfobi och brukade gömma dem på en massa olika ställen. Jag brukar betala mina med stängda ögon. Det känns bättre så.

Flyttpanik

Jag har kommit på att jag hatar att flytta. Inte själva flytten i sig, det ska bli jättehärligt med ett eget ställe utan ovälkomna efterfester. Det är packningen jag inte klarar av. Har packat 2,5 kartong och då är jag inte ens färdig. I sovrummet. Köket har jag inte ens börjat i. Än mindre vardagsrummet. Min garderob är nästan helt tom. Problemet där är att jag inte vågar tömma den. För vem vet vad jag är sugen på imorgon? Om jag lämnar svarta kjolen framme men packar ner mina jeans i avgrunden så är jag garanterat inte på kjolhumör när solen går upp och sen är hela dagen förstörd för att jag känner mig felklädd. Galet, men så funkar jag. Vilka skor jag kommer att känna för ska vi inte ens gå in på. Har packat ner mina svarta festsandaletter. De ska jag iallafall inte flytta i. Tror jag.

Dagens bästa: Sovmorgon, vad jag har saknat dig!
Dagens sämsta: Panik och kaos i hela lägenheten och jag har knappt börjat.


Heta Skäris

Det händer saker i Skärholmen, home of Gringo och den där nya typ konkurrenten om startade i början av våren och som jag inte minns vad den heter nu. Nu verkar dessutom Skäris vara bas för www.slummer.se, en nöjesguide för förorten. Iallafall på modesidan. Förorten är onekligen het.

Inte alltid o-fotogenisk

Vill bara förtydliga att jag visst kan bli bra på bild. Fast oftast inte i kombination med fest.

Dagens bästa: Packningen går framåt. I helgen går flyttlasset.
Dagens sämsta: Grisig efterfest som höll på fram till fem i morse. Jag var ofrivillig gäst på andra sidan dörren.

Min lilla intervju med Ole Henriksen kan du förresten läsa
här. Intressant grej att göra ansiktsvatten på vodka och sen applicera på huden och inte i kroppen. Ska komma ihåg det till nästa reunion om tio år.

Tre vitala saker

Idag har jag blivit beskylld för att försumma min blogg från en av mina trognaste läsare och följeslagare. Och det är ju verkligen inte min mening. Gillar min blogg skarpt, men den har fått klara sig själv ett tag. Skärpning!

Sen mitt senaste inlägg har tre vitala saker hänt:

1. Otäcka monster vann Schlagerfestivalen
2.
Ole Henrikens nya nattkräm  blev öppnad och luktar himmelskt
3. Jag var på högstadie-reunion

Det var roligt att se alla igen, eller åtminstone den halva av klassen som dök upp. Sen sprang det omkring en massa halvflintiga typer som omöjligt kan ha varit gamla span. Dränkte mina sorger och glädjeämnen i gratis sprit. Och köpt.

Ni ser ju själva.

26807-57

Det är jag till höger i bild. Jag var, som synes, inte sen att skåla i glasen. Snabb som en vessla var jag var jag också.

Mörka ringar

Måste egentligen sova för att bli av med mina mörka ringar under ögonen. Inte för att jag tror att jag har några, är sedan några dagar storkonsument av Ole Henriksens Visual Truth. Eftersom den är dyr är jag övertygad om att den trollar bort svarta ringar och rynkor. Inte för att jag har några, men ändå.

Sånt där är alltid lurigt, att se sig själv i vitögat. Skulle gissa på att jag ser mig själv i spegeln ungefär tio minuter per dag. Fem för sminkningen, två för håret och tre till under dagen. Är det mycket? Skulle vilja påstå att jag absolut inte har skäggväxt, och det har jag inte heller, men en gång hade jag ett ganska långt hårstrå på hakan. Måste bero på att jag inte hade Ole Henriksen i badrumshyllan på den tiden.

Som sagt, ska sova, måste bara se klart på kvällens avsnitt av Sex and the City, där Carrie äntligen kickar den där töntiga ryssen Aleksandr Petrovsky to the curb. Jag känner igen en fjomp när jag ser en.

Reunion!

Idag kom kylan tillbaka till Stockholm. Och regnet. Och rynkan mellan mina ögonbryn. Det är sjukt vad vi svenskar och vårt humör är beroende av vädret. Eller är det bara jag? Om inte solen skiner och fåglarna kvittrar (men inte för högt) när jag vaknar är det mörka moln inte bara på himlen och utan också ovanför mitt huvud.

Hoppas på sol till helgen, ska på
re-union med min gamla högstadieklass. Det ska bli jätteroligt att se alla ige och se vad alla har haft för sig. Vet om åtminstone två som har fått barn. Min kompis D berättade att hennes syster varit på återträff för några år sedan. På skoj hade någon frågat hur många som suttit inne på kåken. Till någras förvåning - eller fasa - åkte några händer upp i luften. Funderar på vem i min klass som har blivit en gangster. Återkommer med rapport senare.

Idag har H&M för övrigt räddat min dag. Ingen utlovad bonuscheck i sikte än men väl en ögonbrynspenna för 25 spänn! Har alltid svurit vid Body Shops men så här några dagar innan den 24 kändes hundringen som ett ekonomiskt hål i plånboken. Ett sånt där hål där man ropar "hallååå!" och får inte mindre än tre ekande "hallååå!" tillbaka. Köpte tveksamt en second best på H&M men är galet nöjd. H&M är det bästa som finns, så är det bara.

Dagens bästa: Åt American Crunchies müsli med blåbär nyss, och det är galet gott.
Dagens sämsta: Min medhavda lunchlåda började framåt eftermiddagen lukta kräk. Inte så najs.

Byggspråk

Renovering. Där har ni svaret på varför jag konstant är missing in action på bloggen. Tro inte att jag under helgerna ligger hemma och tar långa sovmorgnar, dricker liter med smaksatta lattes eller slingar håret. Nix pix. Jag står omringad av målarfärg, spackel, penslar, rollers och penslar och mera penslar.

På vardagarna stressar jag mellan skolan och jobbet. Och på kvällarna är jag oftast för trött för att röra mig. Såg till exempel på ett halvt Grey's Anatomy för att jag inte orkade sträcka mig efter fjärren. Jag gillar inte Grey's Anatomy. Det där läspandet går mig på nerverna. Fast Patrick Dempsey är förstås inte half bad.

Det här med renovering är en rätt lärorik historia. Speciellt de verktyg som behövs. Det finns individuella namn på alla de där små spikarna, muttrarna, sågarna och borrarna. Den där saken? Vinkelslip. Den där skruven? Islagsmutter.

Byggspråk är som ett helt eget språk. Och byggjobbare är helt klart ett släkte för sig. Förstår inte hur de orkar vissla efter tjejer på gatan. Jag orkar inte ens byta tv-kanal.

Flytten går om drygt två veckor. Believe you me, jag längtar ihjäl mig.

Världens bästa sajt just nu är
Din Byggare. Förutom SalongK.se då. Och Modegrisen. Gotta love her.

Dagens bästa: Hemma tidigt. Fast jag känner mig inte speciellt ledig.
Dagens sämsta: Rätt så mycket, faktiskt. Huvudvärk bland annat.

Pekig Virtanen

Över hela stan finns det sedan några dagar enorma bylinebilder på folk från Aftonbladet. Vi snackar Sofi Fahrman, Belinda Olsson och nån fotbollskrönikor med en rosa, smal slips. Och så har vi Fredrik Virtanen. Har ni sett dem? Har tyvärr inte hittat någon bild på nätet men ska försöka fota imorgon. Min största fundering just nu är vad Fredrik Virtanen pekar på? Och varför?

How's it hanging, Fredrik?


Solrandig zebra

Imorgon är det sista dagen med vackert väder. Iallafall där jag bor. Vilket ska bli ganska skönt, om ni frågar mig. Nej, jag är inte galen. Däremot är jag ingen naturbegåvning när det gäller brun utan sol. Fick en på spray på en pressfrukost för ett tag sedan. En spray måste ju vara sååå mycket enklare att dosera, tänkte jag segervisst. Man bara sprutar på och känner själv att det blir jämnt. Precis som en sån där soldusch på salonger fast till budgetpris. Finemang!

...

Har knappt några höghalsade tröjor eller linnen kvar för att dölja linjerna med. För det blev ojämt. Galet ojämnt. Nu håller jag mig till krämer. Och den riktiga solen. Alltså välkomnar jag regnskurar och femton grader varmt på torsdag. Med glädje.

Dagens bästa: Trots allt vädret!
Dagens sämsta: Smorde in mig med mer BUS för att jämna ut de vita strecken, vilket gjorde att de  istället intensifierades. Den brun- och vitrandiga zebran är tydligen jag.

Fem främsta ovanor

Jag är en riktig sucker för spökhistorier. Inte så mycket "blodet droppar, blodet droppar" - även om det kan vara nog så läskigt om det är svart ute. Nej, vi snackar spökgrejer på tv. Det okända, Hemsökta hus och I andarnas makt. Jag ser allt. Och sen är jag livrädd resten av kvällen.
Har också en konstig fabläss för att titta på skräckfilmer. Skrämde mig själv sönder och samman med
The Ring och är för evigt rädd för duschar efter Gothika. Allra värst av dem alla är dock The Grudge som har förstört mig på allvar.

Mot bättre vetande satte jag mig alltså ensam i en stor, ganska mörk trea för att titta på premiären av The Ghost Whisperer med Jennifer Love Hewitt på TV 4. Läste i tablån att snygg-Wentworth Miller skulle vara med och tänkte att det här, det kan nog bli riktigt mysigt. Inte anade jag att Wentworth skulle vara en maskäten, blå ryckig vålnad som väsande smög omkring i trappor. De där isiga ögonen må fungera i Prison Break men nu var de ap-läskiga.

Läste på Modegrisen att det går runt en uppmaning bland vi bloggare att lista sina fem främsta ovanor. En av dem är alltså utan tvekan min spökmani. Mina fem främsta ovanor, bland många, är med andra ord:

1. Jag har en kontist förkärlek att titta på spöksaker på dumburken och blir sen livrädd i flera dagar efteråt. Varje vecka.
2. Varje morgon tänker jag att "jag ska bara blunda i trettio sekunder och sen gå upp" - vilket alltid leder till att jag försover mig. "Om jag räknar sekunderna samtidigt som jag blundar så somnar jag inte om. 1...2...3...4...eh...zzz."
3. Jag förstår inte basic matte. "Äh det är ju bara en hundring" tre gånger om dagen blir -300 på kontot, inte 0. 
4.  Jag har svårt att säga nej till folk. Vilket ger ett konstant adrenalinrus i kroppen som säkert inte är hälsosamt i längden.
5. Jag kan knappt gå förbi ett HM utan att gå in. Pinsamt!

Dagens bästa: Gullig tjej på Lindex som lät mig byta en redan använd topp som gått sönder i tvätten.
Dagens sämsta: Äckligt olivbröd till lunch.

Vacker tass

Min moster var för övrigt i Rom i förra veckan och tog Påven i hand. Coolt! Den enda kändis jag har skakat tass med som jag kommer på just nu är drottning Silvia. Plus att jag har kramat Patrik Isaksson. Fast han var inte med på det. 

D berättade för övrigt igår att hennes kille skrämde skiten ur Robyn genom att nypa henne i ryggen. Läskigt F!

Dagens bästa hittills: Orson Not Tomorrow. En riktig feel-good-video med glitter!
Dagens sämsta hittills: Hela garderoben full av kläder jag inte kan ha på mig.

Och missa inte Tjuvlyssnat.se!


Ananas

Sitter och bläddrar i nya Damernas Värld. Ok, den är inte så himla ny längre men jag har som alltid haft mycket att göra. Och, precis som jag har lagt märke till tidigare, så går det tydligen inte att göra ett bikinireportage utan att inkludera en med ananas-tryck. Är det fler som har lagt märke till det? Varenda vår så finns det alltid en bikini eller eller baddräkt med en ananas på. Den i DV kommer från Blue Glue och kostar 900 pix men googlar man finns det liknande på Victoria's Secret och  Pravda och säkert på fler ställen som jag inte orkar leta upp just nu. Vem var det som började egentligen? Dolce & Gabbana? Jean Paul Gaultier? Skumt. Konstigt ord också, ju mer man smakar på det. Ananas. Ananas. Ananananas.

Dagens gåta: Hur uttalas ananas på engelska? Anääänas eller A-nanas?