Jag är Tetris

Fick precis höra en rätt rolig, och hemsk, liknelse av D när jag klagade över mitt kaos och alla evighetsjobb.
- Du är precis som Tetris, sa D. Du lägger bara till nya klossar hela tiden och till sist så är det game over.

Han har onekligen en poäng, även om jag hellre hade blivit jämförd med Carrie. Lite king över situationen sådär.

image94

Slit och ingen ro

Min mamma är en mycket trogen läsare av denna blogg. Hon kommenterar ofta inlägg och tycker att de är bra (hej mamma!). Ibland klagar hon över att jag inte hinner höra av mig tillräckligt mycket och att hon ofta får uppdatera sig om mitt liv via bloggen. Och ibland, när jag inte hunnit blogga på några dagar, ringer hon för att höra om jag lever.

Lever gör jag för det mesta, ofta i ett smärre kaos. Denna och nästa vecka är ett enda stort töcken av möten, deadlines och uteblivna sovmorgnar. Se bara på bilden nedan så förstår ni kanske vad jag pratar om. Notera gärna öronpropparna under datorn, som har varit en lifesaver eftersom högljudda byggnadsarbetare borrar i trapphuset. Lägg också gärna märke till nya numret av Costume, som jag hade tänkt läsa när jag får en ledig stund över. Jag är glad om det blir före midsommar.

image90

Schötäm Paris och Marc Jacobs

Tillbaka från Paris. Ok, redan i torsdags kväll men har inte hunnit uppdatera. Surfade in på Maria Soxbos blogg och upptäckte att hon gjort ett bra mycket bättre jobb än jag nånsin skulle hinna. Är till och med med på bild - om än en föga smickrande.

Istället kan jag flasha upp två av mina Paris-fynd. Jagade runt efter den förbaskade butiken i nästan en timme, men det var det värt! Nya favoriter från Marc Jacobs behöver man alltid.


image89

Au revoir!

Usch, borde ha sussat för länge sedan, taxin kommer 04.45 imorgon. Men det är det värt, ska till Paris över dagen för La Redoutes modevisning, designad av Christian Lacroix. Och då orkar man det mesta!

En o-parisisk mocha frappachino från Starbucks blir det nog också. Får försöka väga upp det med lite franska crepes med choklad.


Schema

Det går inget bra med min to-do-list. Den tar aldrig slut utan blir bara större och större hela tiden. Högst på agenden just nu är att tillverka ett schema som jag rigoröst måste följa för att hinna sova. Jo, det är säkert.

Har dessutom sovit alldeles för lite, träffade världens bästa mentor
Kicki för en uppdatering på Söder igår. Peppad och fullmatad med goda råd stöp jag i säng runt tolvsnåret, genomblöt och stelfrusen.

Ikväll blir det vimmel från premiären av Pirates of the Caribbean. Sen raka vägen hem till laptopen för minst tre timmars jobb. Vad mysigt vi ska ha det.

Goodiebags på bröllop?

En kändis ringde precis till redaktionen och frågade om det var möjligt att få ex av Plaza Kvinna till de goodiebags hon ska dela ut på sitt bröllop. Jag kanske är otroligt gammaldags (trots att jag är så ung!) men känns det inte lite konstigt att ge ut goodiebags på ett bröllop?

Hela grejen med goodiebags är ju att försöka locka journalister och andra att komma till den aktuella festen. Känns det inte lite trist att se till att ha en välstashad goodiebag så att gästerna verkligen kommer till bröllopet? Är hon rädd att kyrkan ska bli halvtom annars?

Mycket märkligt.

Ny gammal klocka

Har gått utan en klocka på armen i åratal och istället förlitat mig på mobilen. Jag är onödigt picky när det gäller klockor. Den ska gära vara i silver, vara precis lagom bred och tjock och varken vara för modern eller gammaldags. D är också en klocknörd, härom månaden fyndade han en Omega Speedmaster som nu är på genomgång i Schweiz.
- Jaså sa mamma, vi har en Omega i köksskåpet. Men jag tror inte att det är en Speedmaster. Vill du titta på den?
Det ville jag och det var kärlek vid första ögonkastet. Så nu går jag runt i Omega, tillika min farfars pensionsklocka. Älskar den!

image88

Ledigast är roligast

Det är oftast roligast att vara ledig. Att sova ut, äta långsam frukost och sen bara göra det som faller en in. Ungefär som vi gjorde igår. Himla skönt. Så skönt att jag gärna skulle göra om det idag men det finns det inte tid till. Innan måndag måste jag:

* Bli klar med ett förslag till ett modereportage
* Skriva en artikel för
Stockholm City
* Skriva ut inte mindre än tre intervjuer
* Börja rådda i en shoppingguide som jag har tusen anteckningar till
* Jaga nya intervjuoffer
* Skriva en minibiografi

Puh. Tur att jag svepte en extra stark latte imorse.

Nya skor - igen

Igår hade vi vimmel igen för Plaza Kvinna, den här gången vip-mingel på Lindex. Sofia Talvik var där och spelade. Alla gäster fick en goodiebag, gott bubbel och 20 % rabatt. Jag hittade faktiskt ett par finfina skor i seglarmodell, helt perfekta inför sommaren. Tyvärr är det vinter idag så de fick stanna hemma.

Imorse var det pressfrukost på PUB, som gör om varuhuset med ett mer trendigt och internationellt utbud. Karin Söderlind, från Dagmar-trion, var där och visade upp sin fantastiskt snygga skinnjacka som de har i sin kommande kollektion. Elin Kling tog till och med kort på den.

Den skulle sitta himla snyggt till mina Lindex-skor.

image87
Jag, modeassistent Theresia Parsby och chefredaktör Frida Boisen inspekterar kvällens bubbel. Foto: Rickard Eriksson.

Jag är viktigare än dig

Det värsta jag vet är människor som tränger sig före i kön. Moneybrother är duktig på att tränga sig. Under modeveckan gick han före hela trappan på Berns som väntade på att få komma in på Hopes visning. Vi var kanske femtio personer i trappan. Moneybrother klampat framåt och uppåt och log åt alla för att han var Moneybrother. Och just för att han var Moneybrother så kom han undan med det.

Och då blev jag sur och ville säga till. Men eftersom han var Moneybrother kunde man ju inte visa sin sura kärringsida. Ja, jag har fått höra att jag får en sån när människor tränger sig. Och mitt "ursäkta, det är faktiskt kö här" är gällt och pinsamt.

Det var en slipsnisse som trängde sig idag på lunchen. Slugt klurade han sig in bland sina andra slipsnissekompisar och köpte en latte, som på det här specifika lunchstället tar hundra år att göra. Och jag stod och var skitsur och försökte hålla inne min sura kärringsida med min gälla och pinsamma röst. Fastän jag höll på att explodera inombords.

Vad får människor att tränga sig före? Vad är det som får dem att tro att de är viktigare än vad jag och resterande i kön är? Tänk om jag faktiskt är en superduperviktig människa? Tänk om jag har en bomb under jackan, placerad av terrorister, och så har jag bara exakt 60 sekunder på mig att få med mig lunchbageln och hinna ut innan den exploderar? Tänk om det är så.

Men så tänker de inte, slipsnissarna och alla andra gåföre-människor. BOOM!

Kul, Kristian.

Tack och lov att schlagerspektaklet är över, jag är riktigt trött på hela grejen. Mötte en före detta klasskompis på efterfesten för Melodifestivalen i Globen för några månader sedan. Han hade hängt med och rapporterat från alla delfinalerna såg, ärligt talat, helt färdig ut.
- Tack gode gud att det är slut med schlager! suckade han och såg djupt i glaset. Och tack gode gud att jag inte behöver åka till Helsingfors.

Jag förstår honom.

Enligt kvällsposten är svenskarna skitarga över att The Ark inte vann och vill helst lägga ner hela "skiten". Jag är mest sur på Kristian Luuk som fick oss alla (som inte kan serbiska) att vinnarlåten var en feminstisk/lesbisk kampsång.
- Åh vad bra, sa gänget runt soffan. Det är helt fantatiskt att Serbien är så långt framme att de låter en sång om feminism tävla. Heja Serbien!

Läser att det inte alls var en feministisk kampsång. Den handlar istället om hjärta, smärta och att inte kunna sova. Kristian Luuk försökte bara vara rolig.

Skitkul, Kristian.

Smygpinsamt

Var på smygläsningen av nya Plaza Kvinna igår. Gick runt och minglade och pillade på kläder från Zac Posen och Alexander McQueen och försökte att inte dricka alltför många Cosmopolitans. Tilde de Paula var där, liksom Sofia Talvik. Bland andra. Bredvid en kollega stod en ung man och såg trevlig och modest ut. Jag frågade om han kanske också var skribent. Varpå den ugne mannen, fortfarande lika blygsamt, berättade att han var redaktör för Macho och Pride Magazine.

Jag hatar att inte känna igen folk.

Ostbåge-syndromet

Urk, vi fick några påsar av Malacos nya, nyttigare godis med mindre socker skickade till redaktionen. "Bubblar av godhet!" säger de själva på hemsidan.

Och ja, de är goda. På ett ostbåge-sätt. Precis som med ostbågar går de inte att sluta äta. Och precis som efter en överdos ostbåge mår jag ordentligt illa nu. Jag skulle faktiskt vilja påstå att jag håller på att bubbla över. Se där, reklamen ljuger nästan inte.

Nu ska jag snart cykla hemåt i det plötsliga vårvädret. Troligen kommer jag stanna förbi en kort stund på Stockholms Stadsmission. Det känns som om det här är en riktigt fynddag. Vi får väl se hur rätt min (överbubbliga) magkänsla har.


Desperat sur

Jag är en ovanligt duktig fånsurfare. Sitter jag hemma och har tråkigt kan jag alltid förgylla kvällen med ett par timmars internetblippande. Också på jobbet sitter jag och surfar hela dagarna, på jakt efter de senaste nyheterna och snyggaste bilderna.

Och ibland klickar jag helt enkelt en gång för mycket. Som precis nyss, när jag via en skvallerblogg fick reda på vilka som gifter sig i NÄSTA säsong av "Desperate Housewives". Och jag är allt annat än nöjd. Inte nog med att jag faktiskt inte bad om den här informationen, bröllopsparen är inte okej nånstans.

Så om du INTE vill bli sur, klicka inte
här. Annars go right ahead.

Jag är en apelsin!

Håller på och försöker registrera mig som frilansjournalist men fy bövelen vad krångligt det är. Registrera moms här, beräkna skatt här. Hur många varor ska du köpa och hur mycket ska säljas till EG? Jag dör. Dessutom är loggan på Företagsregistrering skitläskig. Den halvskalade apelsinen får mig att tänka på min gymnastiklärare i högstadiet som fick en mental kollaps.

En dag sprang han bara in i matsalen och såg galen ut.
- Jag är en apelsin! skrek han. Skala mig inte! Skala mig inte!

Jag känner för att flippa ut exakt likadant.

image84


Dags för MySpace

Har länge funderat på att skapa mig ett MySpace, jag också. Jag brukar faktiskt inte vara så sen att hoppa på teknikvagnen, bland annat hade jag faktiskt en Hotmail så tidigt som 1997.

(Men min kompis F är ännu coolare på IT-fronten. Han var faktiskt mejlbrevkompis med Henrik Schyffert ett tag, när nästan ingen hade epostardress i Sverige. Och eftersom både F och Henrik ville eposta någon mejlade de helt enkelt varandra. Underbart söt och sann liten historia.)

Hursomhelst, hade myspysig lunchdejt i Humlegården med Åsa, Pernilla och Charlotte samt de andra glada tjejerna i
SalongK-redaktionen. Solen sken till en början, sen blev det kallt. Snart gled samtalet in på MySpace. Flera deklarerade högljutt hur beroende de var av att pyssla med sin sida eller skicka hälsningar med fula djur till varandra. Sen såg de ut som frågetecken när jag erkände att jag faktiskt inte har någon MySpace. Ungefär som om jag var den sista på planeten som inte upptäckt denna underbara skapelse.

Så nu ska jag skaffa mig ett MySpace efter helgen. Ska bara hem och hälsa på i Linkan först.

Sartorialisten är i stan

Ha, streetstyle-fotografen The Sartorialist är i Stockholm för att plåta modemedvetna nollåttor. Trist att man åker hem till Linköping i helgen, hade varit jättekul att vara nere på stan och få se stans modeprofiler springa benen av sig för att få vara med på bild. En annan gång, kanske.

Skippade för övrigt c/o Stockholm när jag upptäckte att cirka tusen andra uppenbarligen INTE tänkte göra det. Kön utanför ringlade sig i säkert tjugo meter. Jo, det är säkert.

Hej då c/o Stockholm

C/O Stockholm ska tydligen stänga. Himla trist. Var ska jag nu gå nånstans och få ångest över att jag inte har råd med någonting? Däremot är det tur att jag redan har ett ärende kring Götgatan så att jag hinner gå in och få ångest en sista gång. Och, om jag har tur, kanske till och med hinner köpa någonting som jag absolut inte har råd med en sista gång?

Är för övrigt helt slut, har sovit omkring tre timmar i natt. Det syns på mig, orkade inte ens gå nedför rulltrappan i morse. Hur farao ska jag orka med allt ikväll?

Knarkböcker

Styrde kosan mot Lund och Malmö över Valborg. Gick runt på stan med D och blev nostalgisk över studenttiden. Sovmorgon nästan jämt, fest typ varje dag och bara stress var femte vecka då det var dags för tenta.
Sen mådde vi båda dåligt över hur unga alla studenter såg ut att vara och hur gamla det måste betyda att vi har blivit.

Läste för övrigt ut Denise Rudbergs senaste bok "Matilde" på X2000 hem. De där böckerna är som knark. Trots att jag stör mig på den dåliga svenskan, intrigerna och name-droppandet kan jag inte låta bli att vända blad. Borde verkligen försöka skriva en själv. Annars längtar jag mest efter att få hugga tag i
Kickis (nästan) debut inom en snar framtid. Spännande, spännande!

I kväll blir det fika med D och sen en tur till Monki på Götgatan. Har, pinsamt nog, fortfarande inte varit därinne.