Ebba i heta stolen

Tittade precis på Mediemagasinet på SVT. Ämnet idag handlade om Ebba von Sydow. Modejournalistik har jag alltid tyckt är jätteintressant (jag skrev till och med en magisteruppsats i ämnet!) så jag tänkte att det kunde vara kul att se vad Mediemagasinet kommit fram till. Nu efteråt vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Jag är både för och emot den här nya modebesattheten inom populärjournalistiken som Ebba går i bräschen för.

För, för att det är himla roligt att läsa och drömma om Chloé-cardigans och annat när man är less på kurslitteraturen.
Emot, för att jag tycker att Ebbas "ha på dig det här för det har jag godkänt!"-vinkling är lite ensidig.

Det verkar som om Mediemagasinet gått på min senare linje och gett sig ut på stan för att smutskasta Ebba von Sydow. Madelaine Levy på "Bon" och Andreas Gustavsson på  "ETC" menade i programmet att Ebba inte gjorde 'riktig och ifrågasättande journalistik'. Gustavsson sa till och med att Ebba är "en Örgryteversion av American Psycho".  Jag vet inte om han kallar ett sånt uttalande för konstruktiv kritik - jag tycker snarare att det osar förtal.

Frågan är vad som kom först - Ebba eller läsarnas modeintresse? Hönan eller ägget? Spelar det ens någon roll? Ebba von Sydow har kanske sagt saker som hon ångrar idag men vem har inte det? Hon står visserligen för ideal som allvarligt kan skada din ekonomi men hon är en självsäker tjej och ett bra mycket bättre fördöme än många andra tjejer i mediebranschen. Såg kort att Emma Andersson i kvällens "Dolce Vita" också var ute på en shoppingspree. När ska Mediemagasinet göra ett program om henne?

När jag skriver det här sitter Göran Persson i en annan het stol på Aktuellt och försöker ta ansvar/skylla ifrån sig anågende tsunami-katastrofen. Undrar vem som bär ansvaret för inredningen i TV-studion...för varför sitter Göran Persson framför en stor plasma-skärm som visar ett rött, böljande hav?

Kommentarer
Postat av: Becca

synd att jag missade programmet. hade varit kul att se. Vet du om det går någon repris?

Postat av: therése

Hej!
Kollar i tv-bilagan som säger att det går i repris nu på lördag 13.10 och på söndag 0.45.

2005-12-01 @ 22:16:20
URL: http://theresetexterar.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback